søndag den 19. juli 2009

Hvornår siger man stop?

19-07-2009

Jeg havde en lidt "sjov" oplevelse, da jeg dykkede på ubåden på Bornholm, efter vi var sejlet ud i havblik og ca. 25 grader i luften med høj aftensol... (så kom den også lige med ;-)

Vi var tre dykkere, der skulle ned samtidig, og den ene havde jeg dykket to dyk med tidligere. Det var gået rigtig godt, og jeg havde ingen problemer med at skulle på dybden med ham.
Den anden var godt nok også med på forrige dyk, men som én af flokken.

Og sagen var, at han ikke ville have handsker på! Heller ikke selvom vandet kunne forventes kun at være 7-8 grader!
Han havde heller ikke lygte med, for han havde fået at vide, at der ville være lyst dernede.


Der var selvfølgelig mørkt som i en n..... r.., og på de 20 m røg vi helt klart gennem et springlag, der gjorde, at jeg var glad for, at jeg havde tørdragt på.

Jeg gav ham min backuplygte dernede, og satsede på, at jeg ikke selv ville få brug for den.

Og mht. en makker med kolde, handskeløse fingre, satsede jeg på den primære makker, og håndterede luftbeholdning mv. som om, vi kun var to dykkere.

Med andre ord betragtede jeg den tredje makker som et lettere irriterende vedhæng, og at jeg dermed i praksis havde én makker!

Et dyk med et dykkercenter er en logistisk nem måde at komme i vandet på et fremmed sted; men man er godt nok prisgivet andre folks sans for, hvad der (ikke) er nødvendigt :-(

Hvor skal man sige STOP – "hvis ikke det og det er i orden, bliver dykket uden mig"...?

Til gengæld fik jeg så hævn på dekoen, for de to min. på 18 m, 1 på 15, 12 og 9 m, 3 på 6 m og 4 på 3 m virkede vist overdrevent på et ikke-dekodyk ;-)

Men jeg var ikke det fjerneste træt bagefter!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar